Induló vállalkozások
Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat az alapvető információkat, melyeket egy cég alapításával, működtetésével kapcsolatban – természetesen elsősorban könyvelési, illetve adózási szempontból - lényegesnek tartunk.
Mindegy, hogy milyen könyvelőt, könyvelő irodát választ, az itt felsoroltakban nem lesz, nem lehet különbség. A különbség abban lehet, hogy a választott könyvelője mennyire lesz partner abban, hogy Ön a vállalkozását fellendítse, sikerre vigye. Hogy mennyire dolgozik precízen, a mindenkori törvényeket és határidőket betartva, ezzel biztosítva az Ön cége számára a hatóságok előtti pozitív megítélést, és végül abban is, hogy az Ön által választott iroda, az ott dolgozó csapat mennyire kreatív, hogy a könyvelési, bérszámfejtési feladatok szakszerű ellátásán túl még mi mindent tud „hozzátenni” az Ön vállalkozásához, annak hatékony működéséhez.
Ha az SKNB cégcsoportot választja, biztos lehet benne, hogy ezeket mind biztosítjuk az Ön illetve vállalkozása számára!
A cég megalakítása:
Már a cégalapítás előtt érdemes felkeresni, kiválasztani egy jó könyvelőt, könyvelőirodát. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a cégalapítással foglalkozó ügyvédek többsége nem nyújt megfelelő tájékoztatást ügyfelének, nem hívja fel a figyelmet arra, hogy mi mindenről kell/lehet már alapításkor dönteni, mely döntés a későbbiekben jelentősen befolyásolhatja a cég működését a tulajdonosok jogviszonyát, lehetőségeit.
Jellemzően szerződés minta szerint születnek meg az új cégek, ezzel pedig sok esetben súlyos tízezreket húznak ki havi szinten az újonnan alakult vállalkozás tulajdonosainak zsebéből.
Arról is célszerű könyvelővel konzultálni, hogy milyen vállalkozási formát válasszon az önálló tevékenység megkezdéséhez. Talán ez az egyik legfontosabb döntés, számtalan tényezőt kell figyelembe venni. És már nem csak arról kell döntést hozni, hogy egyéni vállalkozóként, vagy valamely társasági formában (Bt, Kft, Kkt) akarja megkezdeni működését. Dönteni kell arról is, hogy valamely kedvező adózási módot is szeretné-e, akár már induláskor (KATA, KIVA) vagy később EVA-s szeretne lenni. Hogy az áfa hatálya alá akar-e tartozni vagy sem, hogy a könyveit forintban vagy devizában szeretné vezetni, hogy pénzforgalmi elszámolás alá akar-e tartozni. Ezen döntések meghozatala szakember segítsége nélkül biztosan nem fog sikerülni.
Ha már választott ügyvédet, könyvelőt, ne felejtsen el bankot is választani, hiszen minden vállalkozás számára kötelező a bankszámla nyitás. Itt is érdemes körültekintően eljárni, végig gondolni a várható bankolási szokásainkat és ennek megfelelően a legjobb bankot, csomagot megtalálni. Sajnos mindenképpen jelentős bankköltséggel kell számolni, ezért sem mindegy, hol és milyen számlát nyitunk. Az interneten többféle kalkulátort is találhat, mely segít a választásban, ilyen például a www.bankvaltas.hu
Szükség lesz még vagy számlatömb vásárlásra, vagy számlázó programra, bélyegzőre, aláírási címpéldányra (közjegyző).
Nagyon fontos! A vállalkozás székhelyén jól látható módon ki kell „írni” a cég nevét, ezzel biztosítva, hogy akár postai küldemények formájában, akár személyesen a cég fellelhető, megtalálható legyen.
Közös munka megkezdése a könyvelőirodával:
Újonnan alapított cégek esetében – ha lehetőségünk van rá, még a cég megalapítása, bejegyzése előtt – egy személyes találkozás alkalmával tájékozódunk a megalakuló cég legfőbb jellemzőiről.
Ezek többek között: a vállalkozási forma (ha még alapítás előtt találkozunk, természetesen tájékoztatást nyújtunk az egyes vállalkozási formák jellemzőiről, előnyeikről, hátrányaikról), milyen tevékenységre alakult a cég, a tulajdonos(ok) milyen jogviszony keretében tevékenykednek majd a vállalkozásban (tagi jogviszony, munkaviszony, egyéb), lesznek-e alkalmazottak, illetve, a konkrét tevékenység ismeretében az azzal összefüggő lényegesebb információkat gyűjtjük össze.
Ezen információk alapján születhet meg az árajánlat, mely induló cégek esetében általában egy 3-6 hónapos „átmeneti” árat jelent, ami akár mindössze havi 15 000,- Ft + áfa is lehet. Az átmeneti időszak leteltével, a vállalási díjat felülvizsgáljuk.
Ha az újonnan alakult vállalkozás bejegyzése megtörtént, fontos, hogy a legrövidebb időn belül eljuttassák a könyvelés számára az alábbi iratok másolatát:
- Társasági szerződés, alapító okirat,
- Bankszámla nyitás dokumentumai
- Aláírási címpéldány
- Kitöltött személyi adatlapok a tulajdonosokról illetve alkalmazottakról (ha vannak)
- Ha bérelt irodával rendelkeznek, a bérleti szerződést
A fenti iratok mielőbbi átadása azért is nagyon fontos, mert a különböző hatóságokhoz (NAV, Önkormányzat(ok)), Kamarához is be kell jelenteni az újonnan alakult cégeket (hiába az „egy ablakos” rendszer), melyre szűkre szabott határidőt engedélyez a törvény.
Néhány általános információ, amit cégvezetőként, leendő cégtulajdonosként jó, ha tud:
Elszámolható költségek:
- Minden, ami a tevékenységgel összefügg és a vállalkozás érdekében merült fel, az elszámolható költség. Vannak olyan költségek, ahol az áfa nem visszaigényelhető, ezek jellemzően: a személygépkocsival kapcsolatos kiadások, reprezentáció, illetve a telefon költség beszédcélú költségének 70%-án felüli rész áfája.
- A vállalkozás részére beszerzett eszközök: az eszközök jellegétől és értékétől függően vagy azonnal költségként elszámolható, vagy évekre elosztva realizálódik költségként az eszköz beszerzése. A jellemzőbb tételek: gépkocsi leírása 5 év, számítástechnikai, irodai eszközök 3 év.
A működés során még vizsgálni kell, hogy felmerül-e a tevékenységükkel kapcsolatban bármilyen egyéb kötelezettség, pl. a környezetvédelmi termékdíj, EKÁER rendszer használata, speciális tevékenységekkel összefüggő engedélyek stb.
Ha tervezi, hogy alkalmazottat is foglalkoztat, szükséges lesz szerződnie egy foglalkozás-egészségügyi szolgáltatóval is.
A várható adófizetési, bevallási kötelezettségekkel kapcsolatban részletes tájékoztatást, tervezést abban az esetben tudunk adni, ha már eldöntötte, milyen vállalkozási, adózási formát választ induláskor.
Végezetül: könyvelésre célszerű, ha havonta leadásra kerülnek az összegyűjtött számlák, bankkivonatok, és minden olyan hivatalos papír, levél, felszólítás, vám határozat, szállítólevél, készpénzes számlák stb., ami a vállalkozás nevére szól.