Az induló vállalkozások 5 végzetes hibája

A 80-as évek elején egy amerikai mosóporgyártó be akart kerülni az arab piacokra, ezért készítettek a jól bevált recept alapján egy reklámot: baloldalt a szennyes ruha, jobboldalt a már kimosott, tiszta ruha ( "ilyen volt, ilyen lett" felirattal).
Azonban elfelejtették, hogy az arabok jobbról-balra olvasnak, így a piacra betörés nem igazán sikerült.

Bár minden cég más és más, vannak azért olyan vonások, amelyek közösek a sikeres, és a sikertelen vállalkozásokban. És van, ami még a legjobb ötletből induló vállalkozást is ellehetetleníti. Összeszedtünk öt hibát, ami könnyen végzetes lehet, hogy segítsünk elkerülni őket.

1. Önmagunk folyamatos megkérdőjelezése

Vállalkozást indítani – vagy új üzletágat kezdeni, új piacon megjelenni stb. – ijesztő még a legtapasztaltabb vállalkozók számára is éppen a sok ismeretlen faktor miatt. Bár természetes, hogy időnként elbizonytalanodunk, muszáj, hogy legalább az alap elképzelésben állhatatosan higgyünk. Ha ugyanis mi nem bízunk magunkban és a saját ötletünkben, miért bízna benne bárki más? A bizonytalansággal elveszíthetünk potenciális befektetőt, vásárlót, de akár reménybeli húzó-munkatársat is.

A túlzott arrogancia persze nem vezet jóra, de fontos,hogy pozitívan viszonyuljunk a saját képességeinkhez és az üzletben rejlő potenciálhoz, a pozitív hozzáállás ugyanis ragadós. (Önbizalomra szükség van a sikeres vállalkozáshoz, ez nem kérdés. Ha nincs elég, fejleszteni is lehet!)

2. Túlvállalás

Mindenki ismeri a mondást, hogy „sokat akar a szarka, de nem bírja a farka”. Nos, a túl nagy falat egy induló vállalkozás végét is jelentheti.
Nincs jobb érzés persze, mint megszerezni az első igazán nagy ügyfelet és természetesen meg is érdemeljük a gratulációt, ha sikerül. Persze csak akkor, ha nem okozunk csalódást neki a végén. Sokkal biztosabb módja a túlélésnek és a későbbi növekedésnek, ha ütemesen, de nem túlságosan rohamos tempóban igyekszünk fejlődni. Készítsünk cselekvési tervet, határozzunk meg mérhető célokat, lássuk, hogy mikor hova és hogyan szeretnénk eljutni. Tartsuk számon pontosan a kapacitásokat és ne vállaljunk el olyan projektet, ami reálisan nézve magasan túl van ezek határain.

3. Láthatatlanság

Rengeteg induló cég esik abba a hibába, hogy azt gondolja, a terméke annyira jó, hogy az majd eladja magát. Jobb esetben belátják, hogy szükségük van marketingre, de azt gondolják, ráér majd akkor foglalkozni ezzel, ha már beindult az üzlet és dől a pénz. Nos, nem elég.

Hiába a legjobb lehetőség, ha senki nem tud róla. Persze, a marketing nincs ingyen, de fontos, hogy az erre szánt költséget már az induláshoz tervezzük be. Használhatunk kreatív megoldásokat és kitanulhatjuk a tűpontos célzást is, hogy hatékonyabban költsük el a rendelkezésre álló pénzt, de valamit mindenképp tennünk kell.

Fontos az is, hogy megjelenjünk a közösségi oldalakon, amilyen hamar csak lehet. Kevés dolog tudja olyan elkötelezetté  tenni későbbi törzsvásárlóinkat, márka evangelistáinkat, mint ha engedjük, hogy részt vegyenek a márka születésében.

Készüljünk fel arra is, hogy az eredmények nem azonnal jönnek. Ahhoz, hogy tényleg kihasználhassuk a közösségi média nyújtotta előnyöket, időt és energiát kell áldoznunk rá. Jobb, ha minél előbb nekilátunk.

4. Másoktól várni megoldást

A vállalkozói lét megköveteli az együttműködést és minden sikeres vállalkozó képes arra, hogy a kellő pillanatban meglássa a közös pontokat egy másik féllel. Fontos azonban tudomásul venni, hogy mindennek a kezdeti és végpontja a vállalkozó maga egy induló cégben. Senki nem fog helyettünk megcsinálni semmit. Muszáj elküldeni még néhány e-mailt akkor is, ha épp a kedvesünk születésnapjára sietnénk, vagy, ha hivatalosan már nyaralunk. És ez valójában még csak nehézséget sem kéne, hogy okozzon, hisz a magunk érdekében tesszük.

5. Nem fogadni el másoktól semmit

Az előző pontnak pedig sajnos az ellenkezője is igaz: nem fogadni el mások tanácsát és segítségét nagy eséllyel a bukás záloga. Hiba lenne bárkitől elvárni bármit, de épp ekkora botorság nem elfogadni azt, amit adni akarnak nekünk.

Egy mentor, aki szakmai tudásával, tapasztalatával segíteni tud, szinte felbecsülhetetlen egy induló vállalkozás számára. Arra sem kell várni, hogy leendő mentorunk magától „beessen az ajtón”. Ha van valaki, akitől szívesen tanulnánk, akinek érdekel a véleménye a vállalkozásunkkal kapcsolatban, ne féljünk megkeresni!