Az ötlet nem elég
Tíz dolog, amin vállalkozásunk elbukhat.
Sokan úgy gondolják, hogy elegendő az ötlet vagy a pénz ahhoz, hogy sikerre vigyék a vállalkozásukat, de ez tévhit. Tegyük félre a vezetői egónkat, és nézzünk szembe a 10 legnagyobb buktatóval.
Szomorú, de sokak által ismert tény, hogy Magyarországon az újonnan alapított cégek 40 százaléka elbukik az első évben, 80 százalékuk pedig nem éli túl az első öt évet.
“Sokan úgy gondolják, hogy elegendő egy ötlet vagy pénz ahhoz, hogy vállalkozást csináljanak. Ráadásul a vállalkozási ismereteket sem tanítják, így sokszor fogalmuk sincs, hogyan kellene hozzáfogni egy vállalkozás létrehozásához és az mivel jár (idő, pénz, szaktudás, stb.). Nem árt, ha tisztában vannak azzal, hogy egy ötlet még nem elegendő egy vállalkozás létrehozatalához, ez csupán 5 százalékát teszi ki. Ha van rá pénze már sokkal könnyebb út a megvalósuláshoz, de tervezés, vállalkozói ismeretek, jó munkaerő, kapcsolatok, partnerek, a piac feltérképezése nélkül csak veszteség, sikertelenség, és kidobott pénz az egész és a befektetett időt és munkát se hagyjuk figyelmen kívül. Bizonyára ismerősen hangzik, hogy mennyit dolgoztam, mindent megtettem és nem sikerült”.
Felmerül a kérdés: tényleg mindent megtettünk? Tisztában kell lennünk azzal, hogy minden vállalkozás elindítása már az első pillanatban (cégalapítás) anyagi ráfordítást igényel. „Tervezés nélkül sokszor azt tapasztaljuk, hogy mire elindulna a vállalkozás, már elfogyott a pénz és nincs se anyagi, se emberi erőforrás, így már nincs idő kivárni az eredményt. A tervezéskor általában kiderül, hogy mennyire életképes a vállalkozás, így sokkal jobb még az elején meghozni egy negatív döntést, mint felvállalni egy hatalmas adósság állományt és megvárni, míg fizető képtelenné válik a cég”. Az induló vállalkozásoknak megoldást jelenthet egy cégmentori szolgáltatás.
TOP 10 legnagyobb buktató induló vállalkozásoknak
1. Bizalomvesztés.
2. Vállalkozói ismeretek hiánya.
3. Hiteles információ, tájékozatlanság hiánya – rossz döntési helyzetek.
4. A tervezés elmaradása (pl.: kiszállási pontmeghatározása), kontroll (hol tartok most).
5. A piaci szereplők feltérképezése és a vállalkozás piaci jelenlétének meghatározása.
6. Jövőkép építés elmaradása (Hova akarok eljutni?)
7. Cégvezetői személyiségjegyek túlexponálása (pl.: Én mindent jobban tudok, mit más..).
8. A PR és a marketing (online marketing) elhanyagolása, szerepük bagatellizálása.
9. Nem megfelelő partnerek, munkatársak megválasztása.
10. Rossz költség és árképzés, a folyamatos költség optimalizáció elmaradása, jövőbeni célokra történő forrás elkülönítésének hiánya.
“Letéve a vezetői egót, őszintén szembe nézni a jelenlegi helyzettel és felderíteni a hiányosságokat, majd ezt követően pótolni azokat például képzéssel, jó könyvelővel, tervezéssel, piackutatással, marketinggel, és a megoldásra kell koncentrálni”. A kívülállók sokkal jobban rálátnak a problémákra a stresszes és nehéz döntéshelyzetben lévő embereknél.
Mentor nélkül sok startup csak egy jó ötlet marad
A Deloitte partnere, dr. Márkus Csaba szerint a hazai kkv-k gyorsan alkalmazkodnak és kellő tőke is rendelkezésükre áll, de gyakran üzleti mentorálásra szorulnak, mivel a piaci ismereteik korlátozottak.